Pages

" ASSALAMUALAIKUM W.B.T "
SEMOGA SAUDARA / SAUDARI DI BERKATI OLEHNYA

Jumat, 14 Januari 2011

Jalan atau highway

Jalan putra, syariat, tarikat, hakikat & makrifat...pada orang lain putra tak tahu la..putra belajar dari sifu², ceramah², kitab² dan laluan hidup...putra cuba terangkan jalan² tersebut moga dapat sedikit ilmu dari penerangan putra.
Syariat yang putra faham adalah peraturan, sama juga amar makruf nahi mungkar, buat segala yang di suruh, tegah segala apa yang di larang..cnth : peraturan nk memandu perlu ada lesen.
Tarikat cara atau jalan melakukan peraturan tersebut atau juga amalan² yang di lakukan amalan² tertentu.cnth: buat lesen memandu.
Hakikat pula apabila telah laksanakan, itu di panggil hakikat atau pun kenyataan. cnth: sudah boleh memandu kerna mempunyai lesen.
Makrifat bermaksud sudah mengerti, sudah kenal, sudah faham. secara halusnya sudah kenal siapa DIA, kekuasaanNYA, kekuatanNYA segala²nya DIA, hapuslah kita ketika itu hanya yang kekal abadi yang tinggal hanya yang SATU.

lebih kurang begitulah apa yang boleh putra terangkan, ingin lebih lanjut tanya pada yang ahli, sebab putra tidak berapa pandai hendak menerangkan terperinci, hanya mampu berkongsi sedikit sahaja yang putra tahu..

sila komen jika ada yang boleh terangkan lebih lanjut..