" ASSALAMUALAIKUM W.B.T "
SEMOGA SAUDARA / SAUDARI DI BERKATI OLEHNYA

Minggu, 31 Juli 2011

Surah An-Naas (dalam rumi)







BISSMILLAHIR RAHMAANIR RAHIIM.

QUL A-'UUZU BIRABBINN-NAAS.
MALIKINN-NAAS.
ILAA-HINN-NAAS.
MIN SYAR-RIL WASWAASIL KHANNAS.
ALLA-ZII YUWAS-WISU FII SUDUURIN NAAS.
MINAL JINN-NATI WANN-NAAS.


Link surah (dewasa)

http://www.youtube.com/watch?v=OB7WZfDUwk0

Surah Al-Falaq (dalam rumi)





BISMILLAAHIR RAHMAANIIR RAHIIM,

QUL A-'UUZU BIRABBIL FALAQ.
MIN SYAR-RIMAA KHALAQ.
WAMINN SYAR-RI GHAA-SIQIN IZAA WAQAB.
WAMINN SYAR-RINN NAFFAA-TSAATI FIL 'UQAD.
WAMINN SYAR-RIHAA SIDIN IZAA HASAD.

Link surah (budak kecik)

CLICK LINK INI


Link surah (dewasa)

CLICK LINK INI

Surah Al-Ikhlas (dalam rumi)







BISMILLAAHIR RAHMAANIR RAHIIM.

QUL HUWALLAAHU AHAD,
ALLAAHUS SAMAD,
LAM-YALID WALAM YUULAD,
WALAM YAQUL-LAHUU KU-FUWAN AHAD

Link surah (budak kecik)
   
CLICK LINK INI


Link surah (dewasa)

CLICK LINK INI

SALAM RAMADHAN

ASSALAMUALAIKUM,

Di sini putra ingin mengambil kesempatan mengucapkan selamat menjalani ibadah puasa, semoga puasa tahun ini lebih baik dari yg lepas....

Amin...
Amin...
Amin...
Ya ALLAH s.w.t..

Sedikit nasihat dari pihak penaja serambi usang ini.....

Jumat, 15 Juli 2011

Al-KISAH......maka tersebut lah kisah...

Assalamualaikum saudara & saudari yg melawat serambi usang ini....

Di sini putra ingin berkongsi sedikit info yg putra tahu mengenai msg salam dan lafas inshallah atau insyallah..
Putra mengetahui melalui ceramah dan rujukan putra..

MESEJ SALAM

Msg salam atau juga di panggil ucapan selamat (bahasa arab-assalamualaikum: selamat sejahtera ke atas kamu)
dulu sebelum putra bodoh, putra selalu msg mulakan dengan akum,a'skum,akom dll lagi la...konon² stylo la macam tu..ehhehe...last² putra terdengar ceramah mengatakan jika tulis macam tu selain dr "SALAM" atau ASSALAMUALAIKUM bersamaan dengan panggilan binatang...bukan ucapan selamat...adush..tersetap putra dengar..penceramah itu mengatakan jika malas nak taip assalamualaikum, memadai dengan hanya taip "SALAM" bersamaan dengan selamat sejahtera....begitu juga jika org lain msg kita, memadai balas dgn "SALAM" juga..
kepada sesiapa yg membaca artikel ini..sila perhatikan sahabat² anda di sekeliling yg memanggil anda binatang..ehehhe..jgn mara...mereka tidak tahu....cara putra yg jahat nie kadang² sahabat² msg menggunakan akum atau yg lain²..putra ikut mood..satu cara, putra cuba terangkan, cnth: woiii...awk panggil putra binatang kenapa? mesti sahabat tertanya²..bila masa pulak...ehheh..pastu terangkan la...lagi satu cara, putra balas msg tanpa menjawab salam.....kalau yg perasan putra kan terangkan la...pada yg tidak perasan, bermaksud tiada isi la salam sahabat tu...hehhe...jangan marah ya saudara & saudari....


LAFAS INSYALLAH

Putra dengar ceramah yg mengatakan  lafas ini berat dan org² yg berilmu bukan mudah hendak melafaskan "INSYALLAH" kerana jika lafaskan itu sudah di kira janji dan perlu ditepati, alasan yg kukuh sahaja boleh melepaskan janji anda itu, cnth: ada kematian atau bersangkut paut dengan kehidupan....apabila anda lafas "INSYALLAH" sudah pasti benda yang baik kan?? adakah DIA tidak akan membenarkan hambaNYA melakukan kebaikkan?? anda fikir-fikirkan dan renung-renungkan lah sendiri..hehehe...
yg putra kena dgn sifu putra dulu.....macam nie ceritanya..

Sifu : kamu semua datang hari minggu ini kemas tapak yer?
Anak murid : "INSYALLAH"
Sifu : "INSYALLAH" !!! bermakna semua hadir la kan?
Anak murid : (semua terkedu atau terpinga², sudah pasti hanya melafas sahaja)
Sifu : ye la..tak kan DIA tidak benarkan kamu semua buat baik...benda baik pasti DIA benarkan....kecuali la kamu yg meninggal atau ada sanak saudara yg meninggal...jika alasan hanya penat sebab kerja dari semalam itu tidak boleh digunakan sebagai alasan.....jadi lafaskanlah "MUDAH-MUDAHAN"......
Anak murid : (dengan senyum tersipu² menjawab) "MUDAH-MUDAHAN"....ehhehe...lantas kami pun beredar....

Waallahualam............


Mudah²an dengan sedikit pencerahan ini dapat anda pergunakan dengan baik...
Amin...
Amin...
Amin...
Ya ALLAH s.w.t

Selasa, 05 Juli 2011

Penyucian 7 anggota.

Di mulakan selepas mandi hadas besar atau mandi wajib (sucikan diri dahulu), lafaz semua di dalam hati.
Penyucian 7 anggota :

1. Mulut.
2. Hidung.
3. Mata.
4. Telinga.
5. Pusat. (maqam qalbu)
6. Kemaluan kecil.
7. Kemaluan besar (dubur)

a. Ambil air di tapak tangan
b. Bismillahirrohmanirrahiim..
c. Mengucap (shahadah)
d. Doa Nabi Yunus.

e. Baca astaufirullah al-adzim, Ya ALLAH s.w.t ampunilah segala dosa yang telah di lakukan oleh mulut ku sama ada yang aku sedar atau pun yang aku tidak sedar. (kumur² 3x)

f. Baca astaufirullah al-adzim, Ya ALLAH s.w.t ampunilah segala dosa yang telah di lakukan oleh hidungku sama ada yang aku sedar atau pun yang aku tidak sedar. (masukkan di hidung 3x)

g. Baca astaufirullah al-adzim, Ya ALLAH s.w.t ampunilah segala dosa yang telah di lakukan oleh mataku sama ada yang aku sedar atau pun yang aku tidak sedar. (sapukan di mata 3x)

h. Baca astaufirullah al-adzim, Ya ALLAH s.w.t ampunilah segala dosa yang telah di lakukan oleh telingaku sama ada yang aku sedar atau pun yang aku tidak sedar. (masukkan di telinga 3x)

i. Baca astaufirullah al-adzim, Ya ALLAH s.w.t ampunilah segala dosa yang telah di lakukan oleh pusatku (qalbu) sama ada yang aku sedar atau pun yang aku tidak sedar. (masukkan di pusat 3x)

j. Baca astaufirullah al-adzim, Ya ALLAH s.w.t ampunilah segala dosa yang telah di lakukan oleh kemaluanku sama ada yang aku sedar atau pun yang aku tidak sedar.(ratakan di kemaluan 3x)

k. Baca astaufirullah al-adzim, Ya ALLAH s.w.t ampunilah segala dosa yang telah di lakukan oleh kemaluanku sama ada yang aku sedar atau pun yang aku tidak sedar.(ratakan di dubur 3x)

Akhir kemutkan dubur, tarik nafas sepanjang mungkin dan pendatkan di dada (fungsi kunci segala anggota)

Sedikit pencerahan mengenai kesalahan 7 anggota:

1. Mulut : Melepaskan kata² kesat.
2. Hidung : Menarik nafas yang tidak sihat.
3. Mata : Memandang yang bukan haq kita.
4. Telinga : Mendengar yang tidak elok.
5. Pusat : Berniat yang tidak baik.
6. Kemaluan kecil : Mengikut nafsu.
7. Kemaluan besar : Membuang salah tempat.

Wallahualam.....

Mudah²an dapat sedikit pencerahan pada sesiapa yang mencarinya...
Amin...
Amin...
Amin...
Ya ALLAH s.w.t

Doa Surah Yasin (rumi)

BISMILLAHIR RAHMAANIR RAHIIM.

ALHAMDU LILLAAHI RABBIL 'AALAMIN. HAMDAY YUWAAFII NI-'A-MAHUU WAYUKAAFII-'U MAZIIDAH, YAA RABBANAA LAKAL HAMDU KAMAA YAMBAGHII LIJALAALI WAJHIKA WA 'A-ZHIIMI SULTAANIK. ALLAAHUMMA SALLI WASALLIM 'A-LAA SAY-YIDINAA MUHAMMADIN WA 'A-LAA AA-LIHII WASAHBIHII AJMA-'IIN.

ALLAHUMMA BIHAQQI YAASIIN. WALQUR AA-NIL HAKIIM. WABIMANIKH TARTAHUU BIR-RI-SAALATI WAN-NUBUWWATI WALWILAAYATI WAL HIDAAYATI ILAA SIRAATAKAL MUSTAQIIM. WABIJAMII-'I MAAJAA A-BIHII MINNKA JIBRIILU TANZIILAL AZIIZIR RAHIIM. WABI KHAWAAS-SIL HURUUFI WAL ASMAA-IT TAAMMAATI WABIMAA AZH-HARTA FIL-WUJUUDI LIKULLI MAUJUUDIN MINAL AA-YAATIL BAY-YINAAT. WABI KHAFIY-YI LUTFIKAL MUFARRIJI 'ANN-KULLI MAHMUUM. AL-MUKHAL-LISI LIKULLI MADYUUN. YAA MUJRIYAL BIHAARI WAL-'UYUUN. YAA MAN KHAZAA I-NUHUU BAINAL KAA-FI WAN-NUUN. WA 'A-LIMA BIMAA KAANA QABLA AY-YAKUUN. WANAS A-LUKAL-LAA-HUMMA ANTASLUKA BINAA JAA-DATAN RI-DHAAKA WA-AN TAJ-'ALANAA AH-LAW WAMAHAL-LAL LISA-'AA-DATIKA WA-GHI-NAAK. WA AN TUYASSIRU LANAA JAMII-'AL MURAADAATI WAL MATAALIB. WA-AN TAJ-'ALA KULLAM MINNAA BAINA 'IBAA-DIKA FII KULLI HAALI NIZH-ZHAAFIRIL GHAALIB. WA-ALLA TUHWIJA AHADAM MINNA ILAA AHADIM MIN KHALQIKA FII AMRI RIZQIH, WA-AN TAR-BITA 'ALAA ALSINTIL MUTAFAW-WIHIINA BILMAKRUUHI FI HAQQIH. WA-AN TAQTARINA HARAKAATINAA BITAUFIIQ. WA-AN TAJ-'A-LA RI-DHAAKA 'AN-NAA KHAIRA MUSAAHIBIL LANAA WARAFIIQ. WA-AN TUTHIFANAA BAL-JALAALATI WALMAHAABAH. WA-AN TAMUNNA 'ALAYNAA BISUR-'ATIL IJAABAH.

ISTAJIBIL LAAHUMMA DU-'AA ANAA WAHAQQIQ FIIKA RAJAA ANAA, WA-AD KHILNAA FII HIRZI LUTFIKAL MASUUNI BISIRRI QAULIKA IN-NAMAA AMRUHUU IZAA ARAADA SYAI-AN AY-YAQUULA LAHUU KUN FAYAKUUN. FASUBHAANAL LA-ZII BIYADIHII MALAKUUTU KULLI SYA-IN WA-ILAY-HI TURJA-'UUN.

SUBHAANAL MUNAFFISI 'ANN-KULLI MAHMUUM.SUBHAANAL MUNAFFISI 'ANN-KULLI MAGH-MUUM.SUBHAANAL MUNAFFISI 'ANN-KULLI MADYUUN.SUBHAANA MAN AMRUHUU IZAA ARAADA SYAI-AN AY-YAQUULA LAHU KUN FAYAKUUN.

YA MUFARRIJAL HUMUUM.YAA MUFARRIJU FARRIJ.YAA MUFARRIJU FARRIJ.FARRIJ 'AN-NAA HUMUU-MANAA.YAA HAY-YU YAAQAY-YUUM.YAAZAL-JALAALI WAL-IKRAAM.WASALI WASALLIMU 'ALAA SAY-YIDINAA MUHAMMAD.WA 'A-LAA AA-LIHII WASAHBIHII WASALLAM. WALHAMDU LILLAAHI RABBIL 'AALAMIIN.

Dengan nama ALLAH s.w.t, Yang maha pemurah, Lagi maha mengasihani.

Segala puji bagi ALLAH s.w.t, Tuhan pentadbir seluruh alam, Pujian yang melengkapi segala nikmat-NYA dan membelas limpah kurnia-NYA. Wahai Tuhan kami, Bagi-MU segala kepujian seperti yang selayaknya dengan kebesaran zat-MU dan keagungan-MU. Ya ALLAH s.w.t cucuri rahmat dan sejahtera ke atas junjungan kami NABI MUHAMMAD s.a.w beserta ahli-ahli rumahnya dan sekalian sahabatnya.

Ya ALLAH s.w.t wahai tuhan kami, Dengan berkat kebenaran Yaasiin dan kebenaran kitan AL-QURAN AL-HAKIM dan dengan kebenaran oarang-orang yang ENGKAU pilih dengan pangkat kenabiannya,kerasulannya,pemerintahannya dan petunjuk kepada jalan yang betul dan dengan berkat kebenaran semua wahyu yang diturunkan melalui malaikat jibril dan dengan berkat rahmat tiap-tiap huruf dan nama-nama yang sempurna dan dengan berkat segala sesuatu yang ENGKAU lahirkan bagi tiap-tiap yang ada daripada segala keterangan yang nyata dan kesucian sifat lemah-lembut-MU yang melepaskan tiap-tiap kerunsingan dan tiap-tiap yang berhutang. Ya ALLAH s.w.t, tuhan yang mengalirkan air-air di laut dan air-air yang berada di celah-celah bumi. Ya ALLAH s.w.t, tuhan yang seluruh perbendaharaan-NYA hanya di antara kaf dan nuun (daripada perkataan "KUN" yang ertinya jadilah maka yang dikehendaki-NYA pun jadi) tuhan yang sedia mengetahui segala yang telah berlaku dan yang akan berlaku.

Ya ALLAH s.w.t wahai tuhan kami, kami mohon kepada-MU semoga ENGKAU arahkan kami kepada jalan keredhaan-MU menjadikan kami sebagai warga kebahagiaan dan kekayaan-MU, dan kami mohon semoga ENGKAU mudahkan kami mencapai segala hajat dan maksud dan supaya ENGKAU jadikan keredhaan-MU itu kepada kami sebaik-baik teman yang menemani kami mencapai kebesaran dan kehebatan dan mengurniakan kami nikmat, segeralah doa kami di perkenankan.

Di perkenankan Ya ALLAH s.w.t permohonan kami ini, berikan kepastian akan berjayanya pengharapan kami, masukkan kami dalam pemeliharaan sifat lemah-lembut-MU demi berkat rahsia firman-MU (yang ertinya:) "Bahawa sesungguhnya urusan ALLAH s.w.t apabila DIA berkehendakkan sesuatu bahawa berfirman DIA baginya, 'JADILAH' maka sesuatu itupun jadilah ia," maka maha suci ALLAH s.w.t, tuhan yang berkuasa penuh memerintah segala sesuatu dan kepada-NYA segala-gala itu dikembalikan.

Maha suci ALLAH s.w.t, tuhan yang melepaskan segala kerunsingan, maha suci ALLAH s.w.t, tuhan yang melepaskan kenestapaan, maha suci ALLAH s.w.t, tuhan yang melepaskan beban orang-orang yang berhutang, maha suci ALLAH s.w.t, yang apabila DIA berkehendak sesuatu bahawa berfirman "JADILAH" maka sesuatu yang di kehendaki itupun jadilah ia.

Ya ALLAH s.w.t, tuhan yang melepaskan segala kesusahan. Ya ALLAH s.w.t, tuhan yang melepaskan, apa kiranya kami semua ini daripada segala penderitaan, Ya ALLAH s.w.t, tuhan yang hidup, tuhan yang berkuasa penuh, tuhan yang empunya kebesaran dan kemuliaan.Barang dicucuri ALLAH s.w.t akan rahmat dan sejahtera jua atas junjungan kami NABI MUHAMMAD s.a.w serta keluarga dan sahabat-sahabatnya sekalian, dan segala puji bagi ALLAH s.w.t, tuhan pentadbir seluruh alam.

Amin....
Amin....
Amin....
Ya ALLAH s.w.t

Al-KISAH......maka tersebut lah kisah...

Assalamualaikum,

Di sini putra ingin memohon maaf sekali lagi kerana tidak sempat post ilmu² yg baru kerana putra busy setup mini printing company..pada seorang sahabat yg meminta doa selepas bacaan yasin...mudah²an hari ini sempat putra postkan beserta ilmu terbaru yg putra dapat pada seorang sifu pada malam bacaan yasin baru² ini..
Ilmu penyucian 7 anggota..putra tidak berapa ingat lagi..tetapi putra akan cuba kongsikan..mudah²an pada siapa yg sudah tahu boleh mendapat lagi pencerahan....

Amin...
Amin...
Amin...
Ya ALLAH s.w.t..