" ASSALAMUALAIKUM W.B.T "
SEMOGA SAUDARA / SAUDARI DI BERKATI OLEHNYA

Jumat, 14 Januari 2011

Jalan atau highway

Jalan putra, syariat, tarikat, hakikat & makrifat...pada orang lain putra tak tahu la..putra belajar dari sifu², ceramah², kitab² dan laluan hidup...putra cuba terangkan jalan² tersebut moga dapat sedikit ilmu dari penerangan putra.
Syariat yang putra faham adalah peraturan, sama juga amar makruf nahi mungkar, buat segala yang di suruh, tegah segala apa yang di larang..cnth : peraturan nk memandu perlu ada lesen.
Tarikat cara atau jalan melakukan peraturan tersebut atau juga amalan² yang di lakukan amalan² tertentu.cnth: buat lesen memandu.
Hakikat pula apabila telah laksanakan, itu di panggil hakikat atau pun kenyataan. cnth: sudah boleh memandu kerna mempunyai lesen.
Makrifat bermaksud sudah mengerti, sudah kenal, sudah faham. secara halusnya sudah kenal siapa DIA, kekuasaanNYA, kekuatanNYA segala²nya DIA, hapuslah kita ketika itu hanya yang kekal abadi yang tinggal hanya yang SATU.

lebih kurang begitulah apa yang boleh putra terangkan, ingin lebih lanjut tanya pada yang ahli, sebab putra tidak berapa pandai hendak menerangkan terperinci, hanya mampu berkongsi sedikit sahaja yang putra tahu..

sila komen jika ada yang boleh terangkan lebih lanjut..

5 komentar:

Anonim mengatakan...

secara ringkas ianya seperti roda.. dari syariat-tarikat-hakikat-makrifat dan akhir kesimplanya kepada syariat semula... ramai yang tersalah jalan ketika mendalami ilmu2 ini... tidak ramai yang menjumpainya semula jawapan dari pencarian mereka.. secara ikhlas hati seperti yang saya lihat dari pengalaman nenek saya yang kini telah telah menemui jawapanya.. sebelum pergi lebih jauh... teguhkanlah dua asas tiang ini... (jujur dan ikhlas) insyaallah.. jika sempurna jujur dan ikhlas anda di mata ALLAH SWT.. ketelusan pasti di hadiahkanya pada yang dikhendaki.. dari ketelusan itulah barulah dimengerti dan diungkapan dengan berperigkat yakni zahir dan batin tanpa ada tipu muslihat syaitan dan iblis... JUJUR- setiap kata2, tingkah laku serta segala2 yang dilakukan... kemudian.. sempurnanya jujur... pasti ikhlas akan dibuka... ikhlas-yakni menharapkan keredaan allah dan dalam mengharungi setiap ujianNYa.. inilah sebenarnya yang perlu disempurnakan agar tidak lari dari landasan... dan.. bukan semua yang MAMPU mendapatkannya... dan mereka ini ada jawapan dan rahsia dariNYA yang ALLAH beri.. saya sendiri masih tak mampu berlaku jujur atas setiap yang dilakukan...dan beliau ini telah diizinkanNYA untuk melihat sendiri kejaiban malam Lailatul Qadar pada usia belasan tahun..
"Dialah yang menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci Al-Quran. Sebahagian besar dari Al-Quran itu ialah ayat-ayat "Muhkamaat" (yang tetap, tegas dan nyata maknanya serta jelas maksudnya); ayat-ayat Muhkamaat itu ialah ibu (atau pokok) isi Al-Quran dan yang lain lagi ialah ayat-ayat "Mutasyaabihaat" (yang samar-samar, tidak terang maksudnya). Oleh sebab itu (timbulah faham yang berlainan menurut kandungan hati masing-masing) adapun orang-orang yang ada dalam hatinya kecenderungan ke arah kesesatan, maka mereka selalu menurut apa yang samar-samar dari Al-Quran untuk mencari fitnah dan mencari-cari Takwilnya (memutarkan maksudnya menurut yang disukainya). Padahal tidak ada yang mengetahui Takwilnya (tafsir maksudnya yang sebenar) melainkan Allah dan orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu agama, berkata: Kami beriman kepadanya, semuanya itu datangnya dari sisi Tuhan kami dan tiadalah yang mengambil pelajaran dan peringatan melainkan orang- orang yang berfikiran. (surah ali'Imran 7)"

Anonim mengatakan...

dan... sedikit pengetauhan yang ingin dikongsi berkenaan istilah doa, belajar. mereka yang berpengalaman selalu menekankan istilah berdoa yakni kepada bermohon... dan belajar yakni kepada menuntut.. "doa untuk org ramai dan bermohon untuk diri sendiri" dan "kebnyakan ilmu yg kekal didalam ingatan meraka tidak menggunakan istilah belajar.. tetapi menuntut"renung2kanlah dan selamat beramal.. amin...

PuTrA Yaa Siin mengatakan...

Salam,

Alhamdulillah saudara/saudari dgn pencerahan itu..
mudah²an berguna untuk semua pelawat serambi usang ini...

Amin...
Amin...
Amin...
Ya ALLAH s.w.t

Anonim mengatakan...

ASSALAM W.B.T.
SAYA RAKAN BARU SAUDARA INGIN MOHON JASA BAIK TUAN UNTUK MENDAPATKAN NO UNTUK SAYA BERHUBUNG DGN TUAN..DIHARAP TUAN DAPAT MEMENUHI PERMINTAAN SAYA. TERIMA KASIH

PuTrA Yaa Siin mengatakan...

Salam Saudara & saudari...

Cuba hubungi melalui email...

Terima kasih..

o_0

Posting Komentar