" ASSALAMUALAIKUM W.B.T "
SEMOGA SAUDARA / SAUDARI DI BERKATI OLEHNYA

Tuesday, February 1, 2011

Bacaan Doa Qunut dalam bacaan rumi.

ALLAHUM-MAHDINI FIMAN HADAIT. WA'AFINI FIMAN 'AFAIT. WATAWALLANI FIMAN TAWALLAIT. WABA-RIKLI FIMA A'TAIT. WAQINI SYARRAMA QADHAIT. FA-INNAKA TAQDHI, WALA YUQDHA 'ALAIK. WA-INNAHU LA-YADZILLU MAWWA-LAIT. WALA YA 'IZZU MAN 'A-DAIT. TABARAKTA RABBANA WATA 'ALAIT. FALAKAL-HAMDU 'ALA MA-QADHAIT. WA-ASTAGHFIRUKA WA-ATU-BU ILAIK. WASALLALLAHU 'ALA SAIYIDINA MUHAMMADININ-NABIYIL UMMIYI WA'ALA A-LIHI WASAHBIHI WASALLAM.

Hai tuhanku tunjukilah aku bersama orang yang telah ENGKAU tunjuki. Dan afiatkanlah aku bersama orang yang telah ENGKAU afiatkan. Dan pimpinlah aku bersama orang yang telah ENGKAU pimpin. Dan berkatilah bagiku pada apa-apa yang telah ENGKAU berikan. Dan peliharalah aku dari kejahatan perkara-perkara yang telah ENGKAU qadhakkan (hukumkan). Maka bahawasanya ENGKAU yang menghukum bukannya ENGKAU yang dihukum. Bahawasanya tidak akan terhina orang yang telah ENGKAU pimpin. Dan tidak akan mulia orang yang telah ENGKAU musuhi. Amat berkat ENGKAU hai tuhan kami dan maha tinggi ENGKAU. Maka bagi-MU puji di atas apa yang telah ENGKAU hukumkan. Dan minta ampun aku kepada ENGKAU dan taubat aku kepada ENGKAU. Dan ALLAH sejahterakan junjungan kami NABI MUHAMMAD yang ummiy (tidak tahu membaca) dan sejahtera atas keluarganya dan sahabat-sahabatnya.



Allahhumah-dini fiman hadait.

Wa’a fini fiman ‘afait.

Watawallani fiman tawalait.

Waba-rikli fimaa a’tait.

Waqinii birahmatika syarramaa qadhait.

Fa-innaka taqdhi wala yuqdha ‘alaik.

Wa-innahu la-yadzillu manw-wa-lait.

Walaa ya’izzuman ‘adait.

Tabaarakta rabbana wata’alait.

Falakal-hamdu ‘ala ma-qadhait..
Wa-astaghfiruka wa-atubu ilaik.

Wassolallahu 'ala saiyidina muhammadi wa ala alihi wa sahbihi wassalam.  

Credit to family putra yang tidak di kenal pasti  (check comment)

68 comments:

FikriSparePart said...

sungguh pendek ayatnya tpi sangat susah nak hafal..tetapi jika lirik lagu yg panjang berjela amat senang nak ingat...sungguh sya amat menyesal dgn sedih dgn diri sya nie....sya betul2 sudah insaf....terima kasih wahai hamba allah...tiada apa yg dpt saya balas hanya doa yg yg disulam dlam doa saya untuk hamba allah ini.terimas kasih.

PuTrA Yaa Siin said...

Salam, saudara fikri..
Terima kasih kerana sempat singgah di serambi usang putra....cuba pegang ayat nie..jika hendak seribu daya...tak hendak seribu dalih...
putra ada 3 cara hendak menghafal satu² amalan atau ayat..

1. Jika doa qunut putra tampalkan pada hadapan dinding tempat nk solat, apabila hendak baca trus memandang doa tersebut..jika suda biasa pasti akan hafal..
2. Tiap² lepas solat baca ayat tersebut 1x atau 3x..supaya biasa di lafaskan..
3. Sebab putra ada hengpong yg boleh jadikan picture sebagai wall paper..jd putra ambil gambar pemandangan (kala senja,mentari subuh dll)...lepas tu putra edit..add tulisan doa/amalan pada pic tu..buat la wall paper..tiap kali nk pakai hengpong putra baca la 1 round..akhirnya hafal la jugak..baca sekali sehari pun tak apa...
Putra berdoa mudah²an bergunalah pada pelawat serambi usang ini..
Amin..
Amin..
Amin..
Ya ALLAH s.w.t...

Anonymous said...

Klo blog yg bukan islamic, tentu ramai org follow kn? Cube klo blog yg islamic mcm gini. 11 je org follow? Saya pn tengah nk guna jln yg btul. Tamau terumbang ambing lg. Doakan saya smoga saya kuat. :)

PuTrA Yaa Siin said...

Salam, saudara & saudari..

Sabar je la...sudah lumrah...biar la tak ramai yang ikut..kalau ramai yg ikut kang timbul riak pula..sesungguhnya DIA pengatur yg sempurna, tiada tolok bandingnya lagi..
Sama² kita menuju jalan keredoanNYA...
Amin..
Amin..
Amin..
Ya ALLAH s.w.t...

Akhir kata dari putra...terima kasih kerana singgah di serambi usang putra...

p/s : NABI s.a.w berpesan..jika ada ragu² di dalam hati tinggalkan sahaja.

fara feroza said...

memang susah doa qunut nak hafal.... dulu kecik2 hafal...bila dah sek menengah lupa balik... bila pafa kalut hafal balik... then dah masuk u lupa balik.... nasib sekrang tak lupa lagi....nak ingat senang aje...jangan tinggal solat subuh...:)

Anonymous said...

AMIN

PuTrA Yaa Siin said...

Salam saudari fara feroza,
Putra setuju bangat tu...bila dah hafal.....jgn la tggl solat subuh..pasti tak kan lupa..tak pun pada saudara²...rajin² gi solat berjemaah kat masjid..boleh dengar² saudara² yg di sebelah membaca..hehhehe..
Bergunalah hendaknya dunia dan akhirat...
Amin...
Amin...
Amin...
Ya ALLAH s.w.t

Anonymous said...

Thanks.....atas perkongsian saudara..moga saudara d berkati ALLAH SWT..

PuTrA Yaa Siin said...

Salam, sama² saudara/saudari...

mudah²an kita semua di berkati olehNYA...

Amin...
Amin...
Amin...
Ya ALLAH s.w.t

Anonymous said...

terima kasih kerana berkongsi :)
saya tengah cuba menghafal doa nie . huhu nak tanya klau x baca .solat subuh sah x ?

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Aidilfitri,

Terima kasih saudara/saudari kerana singgah di serambi usang putra...
maaf sebab putra bukan ustaz utk menerangkan,takut ada yang salah tafsir..bab halus nie susah nk terangkan..
(sila rujuk pada yang pakar)

Cara putra:
tulis doa nie dan lekat kat dinding depan tmpt kita nak solat atau letak di sebelah kita supaya senang nak baca..dan setiap kali kita lihat doa tu kita baca satu round cukup la..ala..bukan lama pun..hehe..kalau lagu tiap² hari kita nyayi pun boleh hafal..apa lagi yg diredoiNYA?
yakin laa...lama² pasti hafal..

mudah²an sedikit pencerahan ini memuaskan hati saudara/saudari..

Amin...
Amin...
Amin...
Ya ALLAH s.w.t

Anonymous said...

SYUKRAN

PuTrA Yaa Siin said...

Salam,
Saudara/Saudari...terima kasih kerana sempat singgah di serambi usang putra...

"sama², welcome, alhamdulillah.."

mudah²an faham la ye..ehhehe..

Amin...
Amin...
Amin...
Ya ALLAH s.w.t

ALONG AKOB said...

Salam,
sudah 3tahun saya tidak mengamal kan solat,
telah banyak saya lupa,dan bacaan saya semakin gagap dan kaku apabila membaca ayat suci Al-Quran.. Saya takut akan hilang terus dari dalam diri saya.. banyak maksiat yg saya lakukan,
tapi amat payah untuk saya mengelak... Saya rasa mula rasa,dosa dalam diri saya terlalu banyak.. apabila saya cuba untuk menghafal doa Qunut ini tapi makan masa yg terlalu lama... Saya mula sedar akan kehebatan Allah S.W.T tiada ternilai,hanya dia yg berkuasa ke atas mahluk ciptaannya..

Stello Azure said...

Thank You .. :)

Hann Farrell said...
This comment has been removed by the author.
Hann Farrell said...
This comment has been removed by the author.
Hann Farrell said...
This comment has been removed by the author.
Hann Farrell said...

Assalamualaikum Putra! Alhamdulillah, saya telah hafal doa qunut dari sebuah buku panduan sembahyang tetapi apabila saya comparekan apa yang saya hafal dengan doa qunut yang Putra catatkan diatas, ianya ada sedikit kelainan pada penghujungnya doa tersebut dan ianya mengelirukan saya. Kelainan yang saya maksudkan itu ialah pada part..WA-ASTAGHFIRUKA WA-ATU-BU ILAIK. WASALLALLAHU 'ALA SAIYIDINA MUHAMMADININ-NABIYIL UMMIYI WA'ALA A-LIHI WASAHBIHI WASALLAM. Yang saya hafal daripada buku panduan sembahyang tersebut adalah seperti ini..ASTAGHFIRUKA WA-ATU-BU ILAIK. WASALLALLAHU 'ALA SAIYIDINA MUHAMMADIN WA AALIHI WASAHBIHI WASALLAM. Bukan saya kata apa yang Putra catatkan diatas tu salah tapi saya takut apa yang saya hafal daripada buku panduan tersebut adalah salah. Saya harap Putra dapat membantu saya mengatasi kekeliruan tersebut. Terima kasih.

Anonymous said...

Assalamualaikum...terima kasih sebab post doa ni...sebab da jarang solat, lupa pulak kat doa ni...thx yea???

Anonymous said...

assalammuailaikum terima kasih sebab post kan doa ni....

Anonymous said...

terima kasih.. :)

hamba allah said...

salam sahabat semua.sya akan bernikah 26 november 2011 ni.sya mmg xpenah smbahyang subuh lbih kurang 10 thun.sungguh jahil hidup sya slama ini.ada kwan2 sya cakap yg khadi yg ingin nikahkan sya nti akan tnya doa qunut.skrg ni sya dah ksuntukan masa ssgt.sya rasa mcm ssah sgt nak hafal doa qunut.ya allah.kau bukakanlah pntu hati umatmu yg jahil ni.ssungguhnya engkau maha pngampun dan maha pnayang.-hamba allah-

man said...

assalam,sya ni muallaf..terima kasih kerna berikan info ini,sbg ingatan sya untuk belajar..insyaallah

PuTrA Yaa Siin said...

Salam,

Along Akob: teruskan usaha..putra pun semacam ngan along je..sesat lg nie..

Stello Azure: U Are Welcome..

Hann Farrell: ikut apa yg kita tahu je..yg was² tinggalkan..yg penting rujuk pada yg pakar..coz putra share apa yg putra tahu je..

Saudara/saudari: sama²

Hamba ALLAH s.w.t: putra doakan semoga bahagia dunia dan akhirat..di buka segala pintu taubat maka tertutuplah segala pintu kemaksiatan..

Man: sama²..

Ya ALLAH s.w.t sempurnakanlah semua hambaMU..

Amin...
Amin...
Amin...
Ya ALLAH s.w.t

Siti_btp said...

mudah mudahan kita mendapat manafaat. Amin

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudari Siti_btp,

Amin...
Amin...
Amin...

Ya ALLAH s.w.t

Anonymous said...

sama2 kita perbaiki bacaan kita..

Anonymous said...

Saya seorang muallaf... masih saya ingat, masa baru nak menganut ugama Islam, saya kena hafal doa qunut dan doa2 dlm sembahyang. sekarang saya dah lupa doa qunut. bila nak solat subuh kena makmum ngan suami. terima kasih, saya akan cuba hafal doa ini.

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudari, suci lagi saudari dari putra..mudah²an niat saudari tu termakbul...

saudara/saudari...sesama la kita perbaiki...

Ya ALLAH s.w.t
Ya RAHMAN...
Ya RAHIM...
kabulkanlah permohonan umat NABI MUHAMMAD s.a.w

Amin...
Amin...
Amin...
Ya Rabbulalamin

Anonymous said...

Terima kaseh... Saya amat memerlukan nya...

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudara/Saudari,

sama² kasih...hanya DIA yg memberi petunjuk dan hidayah...

Anonymous said...

Indahnya islam... Rase hina je diri ni. Ampunkan hamba mu ini Ya Allah...

Anonymous said...

doa qhunut mmg ssh bg saya nk hafal kan...sbb sya sll tinggal sembahyang subuh...tinggal di sebab kan x tau nak bca doa qhunut..sya betoi2 nk berubah teringin nk penuhi 5 waktu solat tp x tau mcm mn cra tuk hafal dgn lancar...ya ALLAH terasa terhina nya,ampun ni lah hamba mu ini.....

marns said...

Trima kasih pd empunye blog ni....sye ingin blajar kembali bab2 agama ni dr bawah supaya benar2 dpt faham dan bacaannye yg betul...smoga allah mmberkati empunya blog ni n mmberi hidayah kpade sye...

PuTrA Yaa Siin said...

Salam, Saudara/Saudari...

Setiap soalan pasti ada jawapan..kecuali ajal yg tiada jawapan..kapan akan sampai waktu kita...jika bab lain..apa yg putra tahu semua ada jawapan..mcm putra dulu sebelum hafal Doa Qunut..putra siap pegang kertas lagi time baca Doa Qunut & Tahiyat Akhir..kengkadang siap pegang buku lagi..ehehhe...tu yg DIA kesian tu..cepat la sikit boleh hafal..ehhehe..

Saudara marns: sama² kasih..join our family laa...

ArE_Lie @ Loy... said...

thank's...

Anonymous said...

Salam .... ini tip untuk menghafal doa Qunut ini. Saya cuba dan alhamdullillah. Berjaya hafal dalam masa beberapa hari sahaja. Saya bahagikan kepada 12 ayat sahaja. Ayat yang pertama "Allah hum mah dini fiman hadait". Seterusnya berikan setiap nombor pada ayat-ayat berikutnya.Setiap penghujung doa ada kalimah adait, alait atau alaik. Setiap kali baca satu ayat sahaja dan cuba sambung dengan ayat berikutnya. Jangan cuba hafal sekali gus kerana bimbang terkeliru. Hafal ikut urutan no satu hingga nombor 11. Nombor 12 adalah selawat ke atas Nabi Muhammad saw sahaja. Nasihat saya, sesudah hafal, semak bacaan kita dengan Tok Guru Mengaji supaya betul sebutan dan hukum2 bacaannya supaya mendapat pahala dan solat sah diterima.Tak perlu malu kerana menuntut ilmu itu wajib. Iblis sengaja menggunakan perasaan malu itu supaya kita tidak mahu belajar.

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudara Are Lie...Well Come...

Salam Saudara, Saudari...mantap sangat....Terima Kasih.

PERINGATAN ! ! !

sesudah hafal, semak bacaan kita dengan Tok Guru Mengaji supaya betul sebutan dan hukum2 bacaannya supaya mendapat pahala dan solat sah diterima.Tak perlu malu kerana menuntut ilmu itu wajib. Iblis sengaja menggunakan perasaan malu itu supaya kita tidak mahu belajar.

Anonymous said...

Terima kasih. Banyak dpt saya pelajari dari blog anda.. salam dari kuching,

Anonymous said...

saya sedih dgn diri sy ,, kerana sgt jahil dlm agama ,, syukur lah ada kmudahan internet dan Allah mmbka ruang d hati saya untuk blajar solat, d blog2 islamic ini.. alhamdulillah..

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudara/Saudari..

Kasih di terima dengan rela hati dari damansara utama..

Salam Saudara/Saudari..

Selagi belum datangnya ajal..masih sempat untuk bertaubat dan mencari jalan..

Azlan Hamba Allah said...

Salam bro, Alhamdulillah, tima kasih sedara, sy mmg mencari doa qunut ni online, trus sy jumpe blog sedara ni...ni semua atas aturanNya yg sempurna...Allahuakbar...Jazakallah...

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudara Azlan,

Kasih di terima dengan rela hati saudara..

lintasan dan gerakkan semua dengan kehendakNYA..

ALLAH HU AKHBAR!!!

Anonymous said...

mmg susah nak hafal..time kasih dgn terjemahan doa qunut bhase rumi..

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudara/ Saudari,

Hati mau pasti boleh..."KUN FAYA KUN"
Kasih di terima dengan rela hati..

Anonymous said...

tq..

Hafizzul Razali said...

Assalamualaikum Saudara.
Terima Kasih atas Blog ini.
Blog ini sangat membantu kepada saya.
Mudah di hafal dan difahami.
Tentang tajwid kena rujud pada ayat jawi..
tapi terima kasih untuk rumi.

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudara, Saudari..

Sama² kasih...

Salam Saudara Hafizzul Razali,
Sama² kasih saudara...selebihnya rujuk pada yg pakar..

Anonymous said...

cube tengok kat youtube..link ini..
http://www.youtube.com/watch?v=4CVhoWcDX18

Allahhumah-dini fiman hadait.

Wa’a fini fiman ‘afait.

Watawallani fiman tawalait.

Waba-rikli fimaa a’tait.

Waqinii birahmatika syarramaa qadhait.

Fa-innaka taqdhi wala yuqdha ‘alaik.

Wa-innahu la-yadzillu manw-wa-lait.

Walaa ya’izzuman ‘adait.

Tabaarakta rabbana wata’alait.

Falakal-hamdu ‘ala ma-qadhait..

Wa-astaghfiruka wa-atubu ilaik.

Wassolallahu 'ala saiyidina muhammadi wa ala alihi wa sahbihi wassalam.

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudara atau Saudari,

Putra dh edit post dh..terima kasih kerana membantu..

o_0

Syukran..

putra_karim said...

bgusnye cara ini....saya suka...

putra_karim said...

teruskanlah usaha saudara/saudari untuk membantu umat islam kita...semoga usaha saudari/saudara mendapat balasan baik disisi Allah S.W.T.....

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudara Putra,

Putra ucapkan terima kasih atas doa putra tersebut..mudah²an putra dan putra dapat balasan yg baik²...yg penting sekali putra dan putra dapat rahmat DIA...

AMIN...
AMIN...
AMIN...
kembalikan padanya YA ALLAH s.w.t

PuTrA Yaa Siin said...

Ngeh..ngeh..ngeh..

Anonymous said...

Salam saudara / saudari. Izinkan sy menjawab pertanyaan ini. Mengikut ceramah yang telah sy dengar dan beberapa rujukan ustaz telah memberitahu bahawa jika doa qunut ditinggalkan kerana masih tidak menghafal doa tersebut, dibenarkan sujud sahwi. Dan jika sudah hafal tapi tertinggal ketika solat subuh, juga dibenarkan sujud sahwi. Jika ada keraguan dalam ini, rujuk ustaz yg lebih pengalaman. Saya hanya berkongsi apa yg dikongsi. Allhualam. Salam

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudara, Saudari...

Yess...TERBAEK...sujud sahwi jika terlupa atau tertinggal...

o_0

Hanif Idrus said...

Thanks..usaha terbaik

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudara Hanif Idrus,

Sama² kasih..

zunita zainol said...

assalamualaikum. nak tnya yg 1st ada MUHAMMADININ-NABIYIL UMMIYI. yg kedua tkde. mohon jelaskan? samada sah tak solat kalau tak baca yg tu. terima kasih :)

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudari Zunita Zainol..

Nak letakkan sah atau tidak tu putra tak berani..perlu kefahaman...apa yang kita sedang buat ketika itu?

faham atau tidak apa yang kita baca? dari situ saudari akan dapat pencerahannya..

kalau ikhlas..INSYALLAH sah semua benda...

Wa'allahualam..

o_0

Anonymous said...

Kalau hafal hari-hari boleh ingat

Annissa Esyah said...

salam... terima kasih ya, saudara.. izinkan saya copy... saya nak menghafal ayat ni...

9w2AJT said...

Assalamualaikum semua...slmt berpuasa..!!

somebody hamba ALLAH S.W.T said...

alhamdullilah.dapat juga blog ni because i can't speach jawi but i stil reading rumi thank you all.may allah bless yo.also may allah bliss you all

syafiqah nasar said...

Assalamualaikum semua..
pekara wajib jangan ditinggalkan,pekara haram boleh ditinggalkan....Hafal doa qunut tau kawan kawan...Kalau selalu solat,insya-allah boleh....

Anonymous said...

Alhamdulillahh.......thx owner blog niee..akhirnyer aku boleh membace doa qunut.....terima kasih....

Anonymous said...

Assalamualaikum..izinkan saya berkongsi pendapat...kesilapan membaca doa qunut tidak akan menjejaskan solat subuh itu...ia tetap sah kerana doa qunut hanya sunat muakad...iaitu sunat yang dituntut...semasa saya berada di masjidil haram..tidak pernah sekali pun imam mekah membaca doa qunut ketika solat subuh...

Post a Comment