" ASSALAMUALAIKUM W.B.T "
SEMOGA SAUDARA / SAUDARI DI BERKATI OLEHNYA

Tuesday, February 1, 2011

Bacaan tahiyat akhir dalam bacaan rumi.

ATTAHIYATUL MUBARAKATUS-SALAWATUT-TAIYIBATU LILLAH. ASSALAMU 'ALAIKA AIYUHAN NABIYU WARAHMATULLAHI WABARAKATUH. ASSALAMU 'ALAINA WA'ALA 'IBADILLAHIS-SALIHIN. ASY-HADU ALLA ILAHA ILLALLAH. WA ASY-HADU ANNA MUHAMMADAR RASULULLAH. ALLAHUMMA SALLI 'ALA MUHAMMAD WA 'ALA A-LI MUHAMMAD. KAMA SALLAITA 'ALA IBRAHIM WA 'ALA A-LI IBRAHIM. WABARIK 'ALA MUHAMMAD WA'ALA A-LI MUHAMMAD. KAMA BARAKTA 'ALA IBRAHIM WA 'ALA A-LI IBRAHIM. FIL 'A-LAMINA INNAKA HAMIDUMMAJID.

Segala ucapan selamat yang berkat-berkat (berganda-ganda) dan doa yang baik-baik semuanya untuk ALLAH. Selamat sejahtera atasmu wahai NABI dan rahmat ALLAH dan keberkatan-NYA. Dan selamat sejahtera atas kita dan juga hamba-hamba ALLAH yang baik-baik. Aku mengaku bahawa tiada tuhan melainkan ALLAH. Dan aku mengaku bahawa NABI MUHAMMAD itu utusan ALLAH. Ya ALLAH anugerahkanlah kesejahteraan atas NABI MUHAMMAD dan ke atas keluarga NABI MUHAMMAD. Seperti yang ENGKAU telah anugerahkan kesejahteraan atas ibrahim dan keluarga ibrahim. Dan berkatilah NABI MUHAMMAD dan keluarga NABI MUHAMMAD. Seperti yang ENGKAU telah berkati ibrahim dan keluarga ibrahim. Sesungguhnya ENGKAU maha terpuji lagi maha tinggi.

(sunat memandang jari telunjuk ketika lafas shahadah) 

51 comments:

senselabenkhalil said...

teerbaeek

PuTrA Yaa Siin said...

Salam..
Terima kasih saudara Sensela...mudah²an bergunalah pada org ramai yang ingin belajar tetapi malu hendak bertanya....

Amin...
Amin...
Amin...
Ya ALLAH s.w.t

Anonymous said...

mmg amat bguna penulisan sperti ini..teruskn usha anda kerana ramai lagi org yg diluar cne masih mencari2..mohon izin copy :)

PuTrA Yaa Siin said...

Salam,
Saudara/Saudari..terima kasih kerana sempat singgah di serambi usang putra..doa saudara/saudari memang putra harapkan supaya dapat kekal berkongsi ilmu...
nk kopi ke..nk teh,nescafe dll...amek je la...hehehe...

mudah²an dengan berkat doa saudara/saudari di terima oleh NYA tanpa batasan...

Amin...
Amin...
Amin...
Ya ALLAH s.w.t

MY Baby & Kids Shop said...

terima kasih...ada yang rumi ni laju la sket saya nak menghafal

Hann Farrell said...

Thank you very much Putra..

Anonymous said...

saya mminta berkat kat tuan puan page saya nak copy ayat ni...harap tuan benarkan

Anonymous said...

Salam Maal Hijrah... TQ ats maklumat yang dipaparkan. Halalkan ilmu yang dipaparkan ini untk dikongsikan bersama pelayar-pelayar lain... salam...

Anonymous said...

tenz bro...aq x bpe pandai sangat bhasa jawi...nsb bek ada dlm bhasa rumi...dpt gk aq mnghafal...alhamdullillah

PuTrA Yaa Siin said...

Salam,

Mybaby, kids shop: sama²..pakai turbo la..hehehe

Han Farrell: U Are Welcome Bro..

Saudara/saudari: amek je laa...berkat mintak kat DIA je..pasti di tunaikan..

Saudara/saudari: Salam Maal Hijrah juga (walaupun dah lepas..ehehe) amek je la..yg halal mana boleh di haramkan..

Saudara/saudari: sesama...samo la den..

di harap berguna pada yg mencari...sempurnakanlah mereka semua YA RAHMAN, YA RAHIM...

Amin...
Amin...
Amin...
Ya ALLAH s.w.t

Anonymous said...

salam tuk saudara putra,..
sy mohon copy ye...
moga2 saudara teruskan pnulisan yg bererti sperti ni..t.kasih

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudara/saudari anonymous,

Kopi je..takyah nak milo² la...
doakan je la putra masih mampu pahatkan..

Amin...
Amin...
Amin...

Ya ALLAH s.w.t

Anonymous said...

Thank.mintak dipanjangkan umur untuk yg menulis semua ni.harap dpt diperbanyakn lg.rumi senang sikit nak menghafal.thank bro.

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudara/Saudari..

Sesama kasih..

Amin...
Amin...
Amin...
Ya ALLAH s.w.t

Wunny+_+Caryno said...
This comment has been removed by the author.
wani said...

dah lama duk cari yang rumi baru jumpa.. mohon share.

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudari Wani...

kidnap je trus...senyap²..jgn kecoh²..

putra rasa coz saudari wani asik duk je..cuba saudari wani sesekali berdiri time cr tu..confirm jumpa...hehehe... o_0

marns said...

Alhamdulillah...dpt perbetulkn ape yg tidak jelas...

omel mush said...

kenapa pilih name makhluk halus erk ?
btw, blog yg sgt bguna.. tros kan membantu umat islam..insyaallah besar pahala nya...

Anonymous said...

thanks...sebearnya saya x reti baca jawi ..mujurla ada rumi...senang nk menhafal...

Anonymous said...

tqvm..byk mmbntu...

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudar Marns..
Subhanallah..saudara di beri hidayah..teruskan usaha saudara..cari guru yg boleh menunjukan jalan yg benar..bukan upah semata..

Salam Saudari Omel Mush..cerita sebenarnya..serambi usang ini di cipta bertujuan untuk amalan² tambahan yg nak jadi perawat..heehe..tetibe coz ramai yg berminat dlm terjemahan rumi..terpaksa la putra tukar isi perut serambi usang nie kepada terjemahan rumi yg banyak...hope puas la hati saudari..ehehe..time kasih coz komen..
(Makhluk halus yg nmpk jelas pada mata kasar tetapi tidak dapat digambarkan betapa halusnya makhluk itu... (Hati yg berIMAN dan BERTAQWA serta akal berisi ILMU dan PENGETAHUAN terpancar di wajahnya kejernihan dan cahaya.Barang siapa melihat wajahnya akan terbongkar rasa bertuhan)

Salam, Saudara/Saudari...
Sama² kasih..actually yg terbaik jaga tajwid..tp untuk permulaan ok la kot..hehe..kang org cakap putra plk yg sesat..susah nak tepis... o_o

gunungganang said...

tq lama cari akhirnya jumpa jugak hhihii...

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudara Gunung Ganang,

Kasih di terima dengan rela hati..
apa yg tak ada dlm internet sekarang nie...
o_0

dannel fiqri said...

klo x hfl tahiyyat awl n akhir slt kte sah ke x??
ke blh dgntikn dngn srh laen???

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudara Dannel fiqri,

Putra tak berani nak cakap sah atau tidak..

cuba saudara cek syarat sah solat,

Takbir, Surah Al-Fatihah dll..

tak pun nak senang tanya ustaz yg terdekat je..

semua jadi serba salah takut ada yg

meremehkan pula..

Anonymous said...

slm bng putra,sy ana,,,tq sbb buat cm ni...sy nk mntak izin tuk print...hrp blh..-)

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudari Ana,

Nak print ke..nk buat rakaman ke..teruskan je..kalau putra niat tak nak kongsi..putra dh add aplication yg xboleh copy tu..hehehe...coz ada blog yg putra buat supaya xboleh copy isi kandungan...

o_0

athirah faieyrah said...

macam mane kalau orang nak suruh kita ajar mereka..tapi kita tak berapa tahu tentang agama...

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudari Athirah Faieyrah,

Cara putra hanya ajar apa yang kita tahu sahaja..selebihnya rujuk pada yang pakar bersama² dengan org yg bertanya..baru la org yg bertanya tersebut tidak segan dengan kehadiran kita belajar bersama...

mudah²an saudari faham dengan apa yg putra cuba sampaikan..

0_o

Anonymous said...

salam bng putra...sy Ana..nk tnye skit..
Mcm mne nk critakan keindahan islam kpda yg bkan islam supaya mereka tertarik utk memasuki islam....
plese jwab...

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudari Ana,

Bagi putra...nk menceritakan tentang islam susah sikit..coz terlalu unik..
saudari boleh cuba terangkan:

1. Kenapa org islam kena pergi mekah?
(tempat berkumpul & bersatu dr seluruh dunia)

2. Kenapa solat islam berbeza?
(Solat untuk mendisplinkan diri dan ia juga merangkumi senaman utk kesihatan dan pasti ketenangan akan tiba apabila bersertakan DIA)

3. Islam ada halal & haram kerana untuk menjaga kita semua.
a.vavi: kerana banyak penyakit.
b. Minuman keras: kerana punca segala kejahatan.
c. Maksiat: jaga maruah dan elak banyak anak yg xkenal asal usul (ibu bapa dll)

sedikit contoh yg putra bagi..sebenarnya banyak lagi..bermula dengan tingkah laku kita pun boleh menyebabkan mereka berminat dengan islam..

Contoh: mcm sahabat putra dulu 2 org sarawak n 1 org sabah masuk islam coz pergaulan kami sahaja mereka berminat..tika tu putra bukan la ada solat or apa²..just layanan mesra kepada mereka yg membuatkan mereka tertaut kepada islam..sedangkan mereka sejenis dengan putra..bermaksud bukan kerana nafsu lelaki dan perempuan...

saudari inbox jika ada yg putra boleh bantu putra cuba bantu..

Ya ALLAH s.w.t..hambaMU ini menuju ke jalanMU, aku yakin dan pasti ENGKAU membantunya jika benar jalan yang di tuju...

AMIN...
AMIN...
AMIN...
YA ALLAH s.w.t

Anonymous said...

salam..ni Ana,,,
terima kasih ye bang putra...*)

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudari Ana...

Sama² kasih adik Ana...

Anonymous said...

sbenanye keliru antara muhammadar rasululullah atau muhammadur rasulullah

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudara,Saudari..

Jawapan putra MUHAMMAD RASUL ALLAH,(pesuruh DIA)

Sila rujuk link u tube nie "MUHAMMADAR"

http://www.youtube.com/watch?v=J71ZEIRLMR0

*Cuba kaji mengucap dua kalimah shahadat ketika azan dan tahiyat akhir dengan lafas shahadat kita.

o_0

Renung²kan dan selamat mengkaji...

Anonymous said...

Terima kasih kerana usaha anda. Mohon untuk saya copy. Tujuannya untuk anak anak saya mudah menghafal kerana mereka dalam proses belajar sembahyang. Moga Allah memberkati usaha saudara. Amin

Anonymous said...

terim kkasih tuan admin..

fya said...

Alhamdulillah..akhirnya saya jumpa apa y sy cri..terima kasih owner..

PuTrA Yaa Siin said...

Salam saudara & Saudari,

Sama² kasih...nak kopi ke..nk milo..iyaa...teruskan aja...

*kalau cari pasti jumpa dengan izinNYA..

o_0

Anonymous said...

thank you very much

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudara or saudari...

Well...come...a.k.a sama² kasih...

o_0

Anonymous said...

wah cursor ade salji :D

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudara atau Saudari...

tak baik jelez tau..ehheheh...

o_0

Rosfaizal Amir said...

Amat berguna bg mreka yg mlu utk brtnye...alhamdulillah...

Rosfaizal Amir said...

Amat berguna bg mreka yg mlu utk brtnye...alhamdulillah...

Rosfaizal Amir said...

Amat berguna bg mreka yg mlu utk brtnye...alhamdulillah...

Rosfaizal Amir said...

Amat berguna bg mreka yg mlu utk brtnye...alhamdulillah...

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Rosfaizal Amir..

Setuju bangat sih..

Syukur..

Dinda said...

Ikut nimbrung ah ...

Terimakasih sharenya ,, :D

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Dinda,

Sama² Kasih ya..

Ikut nimbrung?

Apa maksudnya ya?

o_0

Post a Comment