" ASSALAMUALAIKUM W.B.T "
SEMOGA SAUDARA / SAUDARI DI BERKATI OLEHNYA

Tuesday, February 8, 2011

Doa selepas solat dalam bacaan rumi.

BISMILLAH-HIRRAHMAN-NIRRAHIM.

ALHAMDU LILLAHI RABBIL 'ALAMIN. ALLAHUMMA SALLI 'ALA SAIYIDINA MUHAMMADIW WA'ALA A-LIHI WASAHBIHI WASALLAM.

ALLAHUMMA INNA NAS-ALUKAL-'AFWA WAL-'AFIAH, WAL-MU 'AFATAD-DA-IMAH, FIDDI-NI WADDUN-YA WAL-A-KHIRAH.

ALLAHUMMA AH-SIN 'AQIBATANA FIL-UMURI KULLIHA, WA-AJIRNA MIN KHIZYID DUN-YA WA'AZABIL A-KHIRAH.

ALLAHUMMA INNA NAS-ALUKA MINAL KHAIRI KULLIHI, 'A-JILIHI WA-A-JILIHI,
MA-'ALIMNA MINHU WAMA LAM NA'LAM. WANA'UZUBIKA MINAS-SYARRI KULLIHI, 'A-JILIHI WA-A-JILIHI, MA-'ALIMNA MINHU WAMA LAM NA'LAM.
RABBANA A-TINA FIDDUN-YA HASANATAW-WAFIL A-KHIRATI HASANATAW-WAQINA 'AZABAN NAR.

WASALLALLAHU 'ALA SAIYIDINA MUHAMMADIW-WA'ALA A-LIHI WASAHBIHI WASSALLAM.

Dengan nama ALLAH yang pengasih dan penyayang.

Segala puji bagi ALLAH seru sekalian alam. Ya ALLAH anugerahkanlah kesejahteraan atas penghulu kami NABI MUHAMMAD dan atas keluarganya dan sahabatnya sekalian.

Ya ALLAH kami pohonkan kepada-MU kemaafan dan afiat dan kesejahteraan selama-lamanya, dalam agama, dunia dan akhirat.

Ya ALLAH elokkan kesudahan kami pada semua perkara, dan jauhkanlah kami dari kehinaan dunia dan siksaan akhirat.

Ya ALLAH kami bermohon kepada-MU segala apa yang baik samada (datangnya) lambat atau cepat, yang kami ketahui dan yang tidak kami ketahui. Dan kami berlindung kepada-MU dari segala apa yang berbahaya samada (datangnya) lambat atau cepat, yang kami ketahui atau yang tidak kami ketahui.

Ya tuhan kami kurniakanlah kepada kami di dunia kebajikan dan di akhirat juga kebajikan, dan jauhkanlah kami dari siksa neraka.

Dan ALLAH sejahterakan junjungan kami NABI MUHAMMAD dan sejahtera ayat keluarganya dan sahabat-sahabatnya.

47 comments:

Anonymous said...

thanks bro semoga dengan ilmu yg diajarkan semoga mendapat keberkatan allah amin.

PuTrA Yaa Siin said...

Salam,
Amin...Amin..Amin...YA ALLAH s.w.t..
Welcome der...
Yang baik semua datang daripada-NYA..
Sama-sama kita cari apa yang kita tidak jumpa lagi..

Anonymous said...

Boleh tau tak "Doa selepas solat dalam bacaan rumi" yg di atas surah apa ye,sb nak try cari mp3.tq

PuTrA Yaa Siin said...

Salam, saudara..

Di sini putra ingin meminta maaf kerana putra tidak pasti doa ini dari surah apa..kerana putra bukan ustaz..ehhee..putra share apa yg putra tahu sahaja..
jika saudara ingin jadikan mp3 saudara boleh convert dr u tube ke mp3..saudara taip je doa selepas solat..banyak doa di sana..mudah²an bergunalah apa yg putra cuba sampaikan...
Amin...
Amin...
Amin...
Ya ALLAH s.w.t.

lan said...

Assalamualaikum saudara seislamku.. thanks sgt2 tuk doa2 ni k.. semoga Allah berkati kamu.. Amin..

PuTrA Yaa Siin said...

Salam saudara LAN,
Sama² & terima kasih..mudah²an berguna untuk semua dunia dan akhirat..
Amin...
Amin...
Amin...
Ya ALLAH s.w.t.

Anonymous said...

alhamdulillah

PuTrA Yaa Siin said...

Salam,

Segala puji bagiNYA..

Anonymous said...

minta izin share ilmu
tq

PuTrA Yaa Siin said...

Salam,

sama²

Amek je..bukan haq putra pun...ehhehe..

Raudhah87 said...

Assalam...terima kasih sudi share ilmu... sy suka blog ni...teruskan berdakwah, semoga Allah merahmatimu...Amin ya robbal alamin...

amiroz said...

amin amin amin
amin!!!!!!!!!!!!!!!
alhamdulilah n terime kasih bab mengajar!111!!! semaga allah mmembalas jasa hamba<3<3>3<3<3

PuTrA Yaa Siin said...

Salam, sama² saudara Amiroz & saudari Raudhah

DIA akan memberkati kita semua.....


Amin...
Amin...
Amin...
Ya ALLAH s.w.t

Anonymous said...

Assalammualaikum..? Dibawah saya ada sertakan bacaan selepas solat dalam tulisan rumi dan maknanya.. harap putra dapat lihat ada sedikit error pada penulisan putra... terima kasih...

Bismilla hirrahma nirrahimm
Alhamdulillahi rabbil 'alamin. Allahumma solli wasallim 'ala saiyidina Muhammadiw wala alihi wasahbihi ajma'in. Allahuma inna nas alukal 'afwa wal 'afiah, wal mu 'aafatad da imah, fiddini waddun ya wal akhirah. Allahumma ahsin 'aqibatana fil umuri kulliha, waajirna min khizyid dunya wa'azabil akhirah. Allahumma inna nas aluka minal khairi kullihi 'ajilihi waajilihi, maalimna minhu wama lam na'lam. Waanuzubika minas syarri kullihi, 'ajilihi wa ajilihi, ma alimna minhu wama lam na'alam. Rabbana atina fiddunya hasanataw wafil akhirati hasanataw waqina 'azabannar. Wasalallahu 'ala saiyidina Muhammadiw wa 'ala alihi wasahbihi wassalam.

Maksudnya:

Dengan nama Allah yang Pemurah dan Penyayang
Segala Puji bagi Allah Tuhan Seru Sekelian alam. Ya Allah, kurniakanlah rahmat dan sejahtera atas penghulu kami Muhammad serta keluarga dan sahabatnya. Ya Allah, kami pohon kepadamMu kemaafan dan afiat, kesejahteraan selamanya dalam agama, dunia dan akhirat. Ya Allah, baikanlah kesudahan kami pada segala perkara dan jauhkanlah kami dari kehinaan dunia serta siksa akhirat. Ya Allah, kami mohon padaMu segala kebaikan samada lambat atau cepat, yang kami ketahui dan tidak kami ketahui. Dan kami berlindung kepadaMu dari segala bahaya samada lambat atau cepat yang kami ketahui atau tidak kami ketahui. Ya Tuhan Kami, kurniakanlah kepada kami kebajikan di dunia dan akhirat serta jauhilah kami dari siksa neraka. Dan Allah, limpahkanlah rahmat serta sejahtarakanlah junjungan kami Muhammad, keluarga serta sahabat-sahabat Baginda.

Sumber Dari http://web.e-zakat.com.my/baru/ibadah/doa_solat_slps.asp

Anonymous said...

assalammualakum...

terima kasih banyak2ye.. da lama saya mencari doa2 lepas solat dalam rumi.. jumpa juga akhirnye.. syukur alhamdulilah... jika ada doa2 dalam rumi tolonglah email kan pada saya vtec_b16a@yahoo.com.my

terima kasih..
assalamualaikum..

Anonymous said...

Assalamualaikum Putra, saya konpius, yg atas sekali tu mmg dah betoi ka? sbb kat bawah ni ada org 4wad balik kata putra ada tulis silap cikit, maaf ye saya konpius, allahuakbar!, saya copy ya, terima kasih putra

Unknown said...

surah ap ek?

PuTrA Yaa Siin said...

Salam,

Maaf saudara/saudari..kalau was² tinggalkan aja..
sila rujuk pada yg pakar..coz putra pun rujuk pada buku je..seperti putra katakan just share apa yg tahu..putra bukan ustaz atau kiai atau apa² la..putra sama je mcm manusia biasa..

diharap sedikit pencerahan ini memuaskan hati semua pihak..

Amin...
Amin...
Amin...
Ya ALLAH s.w.t

cool said...

nape putra..? marahke..atau malu..? huhu..

PuTrA Yaa Siin said...

Salam,

Saudara/saudari Cool..

Marah tidak..malu pun tidak.. o_0 ..

seperti yg pernah di pahatkan..NABI MUHAMMAD s.a.w dh pesan..kalau was² tinggalkan aje..sorry la..putra baca balik komen putra tu mcm kasar je...sorry..serabut nie..

Anonymous said...

Kurang afdal, tiada disebut doa kepada kedua ibu dan bapa!

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudara/Saudari..

memang kurang afdal kerana tidak mendoakan ibu dan bapa kita..masalahnya itu je doa yg putra ada dlm jawi di rumi kan..follow buku je..ehhehe..

PERINGATAN!!
ini salah satu doa selepas solat.

Anonymous said...

terima kasih putra....

PuTrA Yaa Siin said...

Salam, Saudara/Saudari..

Sama² kasih... o_0

Anonymous said...

wajib ker baca nie

PuTrA Yaa Siin said...

Salam, Saudara/saudari..

soalan yg menarik...

P/s: Menyeluruh bab DOA cuba saudara fikirkan
sendiri..

1. Doa kan senjata kita.

2. Takdir kita telah di tentukan.

3. Takdir boleh di ubah dengan doa.

4. Di anggap sombong seseorg hamba itu jika
tidak memohon kepada PENCIPTANYA.

5. Kita tahu ke apa yg kita pohon tu baik utk
kita?

6. Zikirullah itu di kira DOA ke tak?

7. BISMILLAHIRAHMANNIRRAHIM tu di kira doa
atau tidak?

itu je la serba sedikit yg saudara cuba renungkan...macam doa yg di atas..lebih kepada serah segala²nya kepada DIA.

putra pun masih tak dapat jawapan...tapi putra lepas solat just hadiahkan AL-FATIHAH kepada junjungan kita,guru², wali², malaikat², umat muslimin-muslimat, ibu dan bapa...kdg² utk diri sendiri.
Lepas tu zikir dan amalan..

entah la..xpernah pula berdoa minta superbike ke..apa yg putra lakukan di atas adakah termasuk ketegori DOA?

wa'allahualam...

Mudah²an tidak menimbulkan fitnah..

Amin...
Amin...
Amin...
Ya ALLAH s.w.t

Anonymous said...

Putra, saya doa je dalam bahasa melayu. Mudah dan saya faham apa yang saya minta. Kekadang mcm2 gak saya minta, temasuk superbike. hehe.. cuma masalah bila saya jadi imam tapi tak tau nk bedoa dalam arab.

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudara,

Ok la tu..dr merepek² tapi tak faham..ehhehe..
bab jadi imam tu..saudara boleh je doa dlm bahasa melayu/madura dll..janji faham sudah..sepatutnya makmum tidak boleh megata apa²..dan saudara juga tidak perlu was² sebab di waktu dan ketika itu di manakah saudara berada?

adakah mengadap yang MAHA ESA atau hanya menjadi ketua? tiadakah DIA ketika itu? sedangkan DIA terlalu dekat dan hampir..

hhehe..sorry..tiba² sampai banyak ilham plk..

o_0

p/s: dapat superbike boleh pinjam..

HAMBA ALLAH said...

Assalamualaikum w.b.t

Jazakallahukhoiron jazak. Bahan-bahan yg di'share' di sini banyak membantu saya untuk menghasilkan modul bg program Jom Solat utk pelajar sekolah. Smg mendapat pahala yg berterusan dr Allah S.W.T.

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudari,

Terima kasih di atas doa saudari...

AMIN...
AMIN...
AMIN...
YA ALLAH s.w.t

kembalikanlah padanya.

Casper Cass said...

Alhamdullilah..

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudara Casper,

SUBHANALLAH...

Anonymous said...

Salam putra.. Alhamdulillah..
Sama2 la kita memperingat antara satu sama lain.. Allahuakbar..
Amin..
Amin..
Amin..
Amin..

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudara,Saudari...

Sesama la kita...

ALLAH HU AKHBAR !!!

AMIN...
AMIN...
AMIN...

Nan Sakai said...

Putra bagaimana aaya boleh hubungi putra

khalifah said...

Syukur

khalifah said...

Bagus kalau kita semua dapat kongsi ilmu.insyaAllah,semoga apa yg kita kongsi menjadi manfaat untuk kita semua..

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudara Nan..Insyallah kalau ada email boleh hubungi putra melalui email...

Salam Saudara Khalifah...
Terima kasih..

AMIN...
AMIN...
AMIN...
YA ALLAH s.w.t

Anonymous said...

ini la doa yg selalu saye bace usai selepas solat...

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudara/Saudari..

Terima Kasih Membantu..

azman tc said...

Salam putra,walauapa pun, saya amat bersyukur kepada Allah, kerana dikurniakan Insan seperti awak yang Cuba membantu.
Saudara saudari kita yg nk comment tu jgn la sampai menguris hati, sahabat kita Putra yg mempunyai niat amat mulia.
Ini la kelemahan orang kita yg cepat melatah, belum lagi disahkn kesahihanya dah nk hentam.. putra dah kata dia tulis dari buku n maknanya sekali, bukan dia karang.. saya bagi pihak yg memberi komen negatif ni, minta maaf pd putra n jgn kecil hati n terus in usaha murni ni.

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Kasih & Sayang Saudara Azman TC..

Tak apa la..sebab sudah lumrah manusia di ciptakan sebegitu rupa...sejak lahirnya Datuk kita NABI ADAM a.s sudah terjadinya gopoh gapah..usah di marahi sahabat² yang lain...INSYALLAH..nanti di beri hidayah olehNYA...

Tidak perlu minta maaf saudara..putra ok ja...tiada terguris sedikit pun...

Beribu² Terima Kasih kerana saudara prihatin dengan alam sekeliling...

INSYALLAH..

Anonymous said...

salam semua.

terbaik la putra... biasa la kita nak berdakwah mesti ada ujian2nya.. allah itu maha luas, maha mengetahui. insyalah seayat kita ajar ada ganjaranya.


sahabat semua jom kita selawat.

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudara / Saudari..

Terima kasih...putra tak tersinggung pun..ok je boss..

o_0

Anonymous said...

Alhamdulillah..trma kasih byk2 ye Putra...dh lame cari doa2 dlm rumi nie...

PuTrA Yaa Siin said...

Salam Saudara/ Saudari..

Sama² kasih...Kalau cari..INSYALLAH jumpa..

o_0

Anonymous said...

Terima kasih banyak banyak

Post a Comment