" ASSALAMUALAIKUM W.B.T "
SEMOGA SAUDARA / SAUDARI DI BERKATI OLEHNYA

Sabtu, 16 April 2011

Pendinding 7 Kursi (ayat kursi)








Allahu la ilaha illa Huwa, Al-Haiyul-Qaiyum
La ta'khudhuhu sinatun wa la nawm,

lahu ma fis-samawati wa ma fil-'ard

Man dhal-ladhi yashfa'u 'indahu illa bi-idhnihi

Ya'lamu ma baina aidihim wa ma khalfahum,

wa la yuhituna bi shai'im-min 'ilmihi illa bima sha'a

Wasi'a kursiyuhus-samawati wal ard,

wa la ya'uduhu hifdhuhuma Wa Huwal 'Aliyul-Adheem


Allah,
tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia,
Yang Tetap hidup,
Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya).
Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang
ada di langit dan yang ada di bumi.
Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya
melainkan dengan izinNya.
yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang
ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu
pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah
kehendaki (memberitahu kepadanya).
Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan
bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta
memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat
kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya).

Cara : 1. Di baca 1x makrifatkan di hadapan. (hembus ada dinding) 
          2. Di baca 1x makrifatkan di belakang.
          3. Di baca 1x makrifatkan di kanan.
          4. Di baca 1x makrifatkan di kiri.
          5. Di baca 1x makrifatkan di atas.
          6. Di baca 1x makrifatkan di bawah.
          7. Di baca 1x telan air liur makrifatkan dalam diri.

Ceritanya : Putra pun tak ingat dari mana putra dapatkan amalan ini. coz ayat kursi kan ramai yang sudah tahu...mulanya putra cerita bab lam jalalah..pada sahabat putra, yang putra ada lain, yang sahabat putra ada lain..lam jalalah pun putra ada 3 version, satu version lagi tak amek lagi kt uncle putra..sahabat putra nie ikuti silat sendeng sudah 12 tahun, bapanya sebagai guru, bapanya pula sudah tamat 14 jenis perguruan..emm...bagi putra kira power la tu..bukan calang² bapanya...tapi bila putra cerita bab 7 kursi nie sahabat putra terus karget/terkejut...putra pun terkejut juga la...sahabat nie beria² tanya dari sapa putra dapat, putra cakap la putra tak ingat dari mana putra dapat....sahabat nie cakap la yang 7 kursi nie power nie..sebab teringat sahabat nie cakap la yang putra share...ehhehe....Mudah²an bermanfaat....
selamat beramal...


Sedikit penerangan : 

Ayat Kursi diturunkan pada suatu malam selepas Hijrah. Menurut riwayat, ketika ayat kursi diturunkan disertai dengan beribu-ribu malaikat sebagai penghantarnya, kerana kebesaran dan kemuliaannya.
Syaitan dan Iblis menjadi gempar kerana adanya suatu alamat yang menjadi perintang dalam perjuangan nya.
Rasulallah s.a.w segera memerintah kepada penulis alQuran iaitu Zaid bin Thabit agar segera menulisnya dan menyebarkannya.
Ada terdapat sembilan puluh lima buah hadis yang menjelaskan fazilat ayat kursi. Sebabnya ayat ini disebut ayat KURSI kerana di dalam nya terdapat perkataan KURSI, ertinya tempat duduk yang megah lagi yang mempunyai martabat.
Perlu di ingat, bukan yang di maksudkan dengan KURSI ini tempat duduk tuhan, tetapi adalah KURSI itu syiar atas kebesaran Tuhan.

Khasiat Ayat Kursi:
  1. Sesiapa yang membaca ayat Kursi dengan istikamah setiap kali selesai sembahyang fardhu, setiap pagi dan petang, setiap kali masuk kerumah atau kepasar, setiap kali masuk ke tempat tidur dan musafir, insyaallah akan diamankan dari godaan syaitan dan kejahatan raja-raja (pemerintah) yang kejam, diselamatkan dari kejahatan manusia dan kejahatan binatang yang memudharatkan. Terpelihara dirinya dann keluarganya, anak-anak nya, hartanya, rumahnya dari kecurian, kebakaran dan kekaraman.
  2. Terdapat keterangan dalam kitab Assarul Mufidah, barang siapa yang mengamalkan membaca ayat kursi, setiap kali membaca sebanyak 18 kali, inyaallah ia akan hidup berjiwa tauhid, dibukakan dada dengan berbagai hikmat, dimudahkan rezekinya, dinaikkan martabatnya, diberikan kepadanya pengaruh sehingga orang selalu segan kepadanya, diperlihara dari segala bencana dengan izin Allah s.w.t.
  3. Salah seorang ulama Hindi mendengar dari salah seorang guru besarnya dari Abi Lababah r.a, membaca ayat Kursi sebanyak anggota sujud (7 kali) setiap hari ada benteng pertahanan Rasulallah s.a.w.
  4. Syeikh Abul ‘Abas alBunni menerangkan: “Sesiapa membaca ayat Kursi sebanyak hitungan kata-katanya (50 kali), di tiupkan pada air hujan kemudian diminumnya, maka inysyaallah tuhan mencerdaskan akalnya dan memudahkan faham pada pelajaran yang dipelajari.
  5. Sesiapa yang membaca ayat Kursi selepas sembahyang fardhu, Tuhan akan mengampunkan dosanya. Sesiapa yang membacanya ketika hendak tidur, terpelihara dari gangguan syaitan, dan sesiapa yang membacanya ketika ia marah, maka akan hilang rasa marahnya.
  6. Syeikh alBuni menerangkan: Sesiapa yang membaca ayat Kursi sebanyak hitungan hurufnya (170 huruf), maka insyaallah, Tuhan akan memberi pertolongan dalam segala hal dan menunaikan segala hajatnya, dam melapangkan fikiranyan, diluluskan rezekinya, dihilangkan kedukaannya dan diberikan apa yang dituntutnya.
  7. Barang siapa membaca ayat Kursi ketika hendak tidur, maka Tuhan mewakilkan dua malaikat yang menjaga selama tidurnya sampai pagi.
  8. Abdurahman bin Auf menerangkan bahawa, ia apabila masuk kerumahnya dibaca ayat Kursi pada empat penjuru rumahnya dan mengharapkan dengan itu menjadi penjaga dan pelindung syaitan.
  9. Syeikh Buni menerangkan: sesiapa yang takut terhadap serangan musuh hendaklah ia membuat garis lingkaran denga nisyarat nafas sambil membaca ayat Kuris. Kemudian ia masuk bersama jamaahnya kedalam garis lingkaran tersebut menghadap kearah musuh, sambil membaca ayat Kursi sebayak 50 kali, atau sebanayk 170 kali, insyaallah musuh tidak akan melihatnya dan tidak akan memudharatkannya.
  10. Syeikul Kabir Muhyiddin Ibnul Arabi menerangkan bahawa; sesiapa yang membaca ayat Kursi sebayak 1000 kali dalam sehari semalam selama 40 hari, maka demi Allah, demi Rasul, demi alQuran yang mulia, Tuhan akan membukakan baginya pandangan rohani, dihasilkan yang dimaksud dan diberi pengaruh kepada manusia. (dari kitab Khawasul Qur’an)

26 komentar:

Anonim mengatakan...

salam saudara, minta izin untk copy. terima kaseh

PuTrA Yaa Siin mengatakan...

Salam Saudara/Saudari..

Kopi ke..milo ke...zass...je...blkng cerita..ehhehe..

nagapasha al ihram mengatakan...

salam kenal kawan...

PuTrA Yaa Siin mengatakan...

Salam Nagapasha Al Ihram..

Salam kenal juga..dr mana nie saudara?

Anonim mengatakan...

semoga menjadi amalan kehidupan seharian

PuTrA Yaa Siin mengatakan...

Salam Saudara/Saudari...

Mudah² di beri hidayah olehNYA...

Amin...
Amin...
Amin...
Ya ALLAH s.w.t

Anonim mengatakan...

Assalam Alaikum

Mohon copy untuk amalan sendiri. Terima kasih.

Anonim mengatakan...

masyaallah luar biasa......

#kagum

Anonim mengatakan...

kagum

Anonim mengatakan...

T.ksh info.boleh d amalkan..semoga berkat amin

Anonim mengatakan...

mohon diguna pakai

Anonim mengatakan...

Mohon diguna pakai sebagai amalan. Terima kasih di atas perkongsian.

erawan mengatakan...

Ade tak doa2 nak buka ladang(kebun)

Anonim mengatakan...

Salam..saudara minta utk copy ya sbg rujukan harap di halalkn ilmu yg anda sampaikan ini

Anonim mengatakan...

saudara mohon bertanya. adakah adheem ataupun Azhiim ?

PuTrA Yaa Siin mengatakan...

As Salam,
Adheem...adzimm....azhimm..sama bos..

Anonim mengatakan...

Alhamdulillah..terima kasih saudara..

PuTrA Yaa Siin mengatakan...

Alhamdulillah..
Sama2 kasih..

Anonim mengatakan...

Izinkan saya guna pakai.

Anonim mengatakan...

mohon ijin memakai

PuTrA Yaa Siin mengatakan...

As Salam,

Pakai laa

Ayat Kursi mengatakan...

subhanallah

Unknown mengatakan...
Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.
Muhammad Nazrin mengatakan...

Izinkan saya untuk mengamalkannya

NORMA JAAFAR mengatakan...

Assalam...mohon di copy sebagai RUJUKAN...semoga diberkati ilahi Dan dipermudahkan segala...

Aini Andari mengatakan...

Assalamualaikum wrb, saya mohon maaf kalau postingan saya menyinggung perasaan anda semua tapi saya lillahi ta’ala hanya mau menceritakan pengalaman pribadi saya saya berharap ada yang sama seperti saya.perkenalkan terlebih dahulu saya aini andari tinggal di Padang,dulu saya penjual kue keliling himpitan ekonomi yang membuat saya seperti ini,saya tidak menyerah dengan keadaan saya tetap usaha,pada suatu malam saya buka internet tidak sengaja saya lihat postingan seseorang yang sama seperti saya tapi sudah berhasil,dia dibantu oleh Kajeng Taat Pribadi tampa pikir panjang saya hubungi beliau saya dikasi pencerahaan dan dikasi solusi,awalnya saya tidak mau tapi sya beranikan diri mengikuti saran beliau,alhamdulillah berjalan lancar sekarang saya punya toko bangunan Jaya Abadi didaerah Padang,terimah kasih saya ucapkan pada Kanjeng Taat Pribadi berkat beliau saya seprti ini,mungkin banyak orang yang menyebut saya mengada-ada tapi saya buktikan sendiri,khusus yang serius mau bantuan silahkan hub beliau Kanjeng Taat Pribadi beliau orangnya baik ini nomor beliau 085299036030 atau klik http://kanjengtaatpribadi777.blogspot.co.id/ ini pengalaman pribadi saya percaya atau tidak semua tergantung pembaca demi Allah ini nyata sekian dan terima kasih ,Assalamualaikum Wrb....allahuakbar....allahuakbar....allahuakbar...

































































Posting Komentar