" ASSALAMUALAIKUM W.B.T "
SEMOGA SAUDARA / SAUDARI DI BERKATI OLEHNYA

Kamis, 19 Mei 2011

Al-KISAH......maka tersebut lah kisah...

Assalamualaikum...

Di lembaran ini putra ingin bercerita sedikit pengalaman yang putra lalui sekarang..dulu putra syg nak kongsi ilmu yang ada di dada sbb susah nak dapat..bersambung....(sila rujuk pada post yang sebelum ini hehe...)
untuk pengetahuan pelawat serambi usang ini...kini putra tak berhenti mendapat ilmu pelajaran yang baru...bertambah...bertambah...bertambah...ish..sebelum nie gila ilmu..sekarang dah terlalu banyak pula ilmu yang dapat...alhamdulillah...

Al-kisah......maka tersebut la kisah.....pada satu hari tu putra gi tapau air kat kedai yang biasa putra gi laa...sampai² trus putra bagi salam dekat mamak tu..putra panggil haji je..heheh...begini ceritanya..(merenung ke atas/makrifatkan/bayangkan..hehe)

Pencerahan olehNYA..bab mulakan dengan selawat dan tutup dengan selawat.

putra : assalamualaikum haji..(sambil hulurkan tangan/bersalam)
mamak : wa'alaikummus'salam (sambil menyambut tangan putra)
mamak : mudah²an di murahkan rezeki dan panjang umur..
putra : amin Ya ALLAH s.w.t...amin Ya ALLAH s.w.t..(bnyk² x)
mamak : kita kalau nak bermohon/berdoa perlu di mulakan dengan selawat..kalau tidak, akan di tolak doa kita tu tanpa selawat..dan di sudahi pun dengan selawat..
putra : (dlm hati berkata..eh ini la yang aku baca tu..katanya akan di tolak doa seseorg jika tidak di mulakan dengan selawat...eemm..begini pencerahanNYA rupanya...)
putra : amin Ya ALLAH s.w.t....ok terima kasih haji..(sambil berlalu pergi)

Pencerahan kedua bab Surah AL-FIIL

Sudah dekat 2 minggu putra amalkan ayat akhir Surah AL-FIIL...ayat akhir saje...ayat first putra tak ingat pun macam mana mulanya..sebab putra dapat amalan ayat akhir sahaja...itu je la yang putra hafal..hehhe(teruk kan??)
Al-Kisah maka tersebutlah kisah...
Lepas solat isyak putra bersiap² ingin berjumpa sahabat putra yang berada di damansara damai..dalam perjalanan naik motor dengan hujan renyai²....seperti biasa putra wiridkan di hati doa Nabi Yunus..selepas je tol bukit lanjan, tiba² putra mengelamun yang ada ular di tepi jalan dan orang ramai berkumpul hendak membunuh dan menghalau ular tu kerana ketakutan...konon² putra nak jadi hero la..berhenti dan tangkap ular tu..(mengelamun nie tau...bukan betul²) time nak tangkap tu putra guna amalan kunci mulut atau bungkam mulut ular tu dengan ayat alam tarakai fafa ala rob...(putra tak tahu pula ayat nie surah AL-FIIL) ayat nie tak ingat siapa yang ijazahkan..mama putra kot..lepas sampai selekoh putra sudah hilang lamunan tu trus sambung wirid salamun kaulam mir rob bir rohim...sampai la kat prima damansara tu...sampai je sahabat putra tu punya la rancak kitorg berborak bab kerja, bab jin²..hantu²..bab² amalan..mcm² la..tiba² sahabat nie bercerita yang sifu dier ada suruh amalkan alam tarakai fafa ala robuka (surah AL-FIIL penuh) utk membuka mata ke tiga...(pandangan ghaib)..trus putra tersentap dan berkata..eh...ayat nie tadi lepas tol putra ada terbaca..lantas sahabat putra berkata..emmmm....ada la tu..petunjuk la tu...habis borak², bluetooth pic jenglot yg diorg baru sumbat dalam botol...putra pun pulang dan sampai je rumah trus putra capai terjemahan AL-QURAN cari ayat tu..sebab putra tak tahu surah apa...jumpa je ayat tu, putra baca sampai habis....aiks...sekali lagi putra tersentap...ayat terakhir nie amalan baru putra nie...
(motifnya : amalan yg dulu waktu sekolah rendah dgn yang baru nie semuanya bersangkut paut..hehhe)
maka tamat la cerita...lantas putra buka pc dan berkongsi dengan pelawat blog ini..mudah²an saudara² & saudari² faham la apa yang putra ingin sampaikan...
(jika anda kedekut ilmu, maka sampai situ je la ilmu anda...tapi jika anda yakin yang ilmu itu kepunyaan DIA dan sampaikan pada yang lain, maka akan bertambahlah ilmu anda...kan DIA dah cakap...1 kebaikkan di balas 10 dan 1 kejahatan di balas 1) wa'allahualam..

1 komentar:

Anonim mengatakan...

Tak faham la cerita...boleh steaight to point

Posting Komentar