" ASSALAMUALAIKUM W.B.T "
SEMOGA SAUDARA / SAUDARI DI BERKATI OLEHNYA

Sabtu, 15 Januari 2011

a. Teknik atau cara²

Solat adalah tiang agama, tanpa solat macam mana anda hendak mengatakan yang anda tergolong dalam golongan orang² yang beragama? yang putra faham, solat adalah kewajipan bukan sunnah, kewajipan jika di tinggalkan akan mendapat hukuman, sunnah pula jika di tingalkan tidaklah mengapa..tetapi rugi la biarkan bonus tu begitu sahaja...ehehe
Bermula dengan niat hendak mengambil air wudhu, NABI pun telah bersabda, aku akan kenal umat² ku di akhirat nanti dari cahaya air wudhu...sebab itu ada sesetengah golongan yang mengambil air wudhu berlebih²an..
tetapi anda jangan lupa..yang wajib hanyalah satu kali setiap basuhan dengan syarat di sapu rata, dikerjakan sunat basuh tiga kali supaya rata keseluruhannya...cuba anda lihat bagaimana se²tengah golongan yang mengambil air wudhu di masjid,kadang² buka paip sampai habis hingga tika mengambil air wudhu terkena pada sahabat yang di sebelah..bukankah pembaziran itu amalan syaitan, kenapa hendak buka besar² sampai terpercik² ke sahabat yang di sebelah..emm..tapi jangan salahkan mereka kerna mereka munkin kekurangan ilmu dan belum di beri ilham pada mereka..pada yang sudah tahu dan sudah mendapat ilham, masih juga membazir dan tidak menggunakan ilmu yang anda ada..putra tak tahu la species apa mereka nie..heheh maybe dah nyayuk kot...tak pun banyak makan semut..hehehe..

jika anda boleh menerangkan secara terperinci lagi sila tinggalkan komen anda..

3 komentar:

Unknown mengatakan...

salam Putra,
Trimakasih kerana menegur cara org bersolat. Aku ingin menekankan perkara paling penting dlm solat adalah bersuci. PAstikan sebelum berwudhu mesti suci dari hadas dan najis kecil dan besar. Kelenkang, tulang tongkeng, pusat mesti bersih dari daki. Kita sambung lainkali

Anonim mengatakan...

salam,
maaf jika saya ingin menambah...
-----------------------------------------
yang putra faham, solat adalah kewajipan bukan sunnah, kewajipan jika di tinggalkan akan mendapat hukuman, sunnah pula jika di tingalkan tidaklah mengapa.
-----------------------------------------
yang saya faham Sabda Rasulullah saw,

“Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang jika kamu berpegang padanya kamu tidak akan sesat, iaitu kitab Allah (al-Quran) dan al-Sunnah Rasul-Nya”.(Hadis riwayat Malik).

terpulang pada pembaca untuk mentakwilkan sendiri..
Wallahualam...

Harap bagi teguran jika saya tersalah...

Insan Lemah

PuTrA Yaa Siin mengatakan...

Salam Saudara/Saudari...

Terima kasih kerana memberi ingatan..benar...mula² pastikan diri anda suci..mcm putra selalunya sblm solat pasti mandi..dan tiap² kali mandi pasti mandi wajib n mandi sunat taubat..ehhehe...takut...

Saudara/Saudari..
Betul la hadis tu..kalau tinggal sunnah sesat..itu la yg ahli al-sunnah waljamaah cuba tabligh..
itu secara kasar saudara/saudari..cuba pecahkan lagi hadis tu...
sunnah NABI terlalu banyak dan boleh di katakan setiap tindak tanduk kita ada sunnah NABI sbb NABI kan manusia juga..bezanya NABI istimewa...dr cara makan,minum, mandi,wangi2an,buang air dll...

jika saudara/saudari lihat betul²..ramai juga imam² tinggalkan yg sunnah...adakah mereka juga sesat? ambilah yg termampu..
putra bukan nak tegakkan benang yg basah..putra cuba terangkan atas pengetahuan putra je..di harap saudara atau saudari jgn slh faham..coz yg saudara/saudari faham dari hadis macam tu..tp yg putra faham lain pula..cuba saudara/saudari rujuk pada yg pakar dan kongsikan bersama...

di harap sedikit pencerahan tu dapat di terima pakai..

Amin...
Amin...
Amin...
Ya ALLAH s.w.t

Posting Komentar